Koło - pod krzesłem każdego ucznia przyklejamy kółko; na lekcji mówimy, że każdy uczeń otrzymuje dzisiaj niespodziankę, która jest schowana na miejscu siedzenia każdego dziecka. Kiedy uczniowie odnajdą swoje koła, nauczyciel też ma swoje koło - pokazuje je i mówi, że on dzisiaj otrzymał koło od samochodu. Pyta kolejnego ucznia, co otrzymał. Każdy uczeń wymyśla, czym jest jego koło.
Urządzenie przyszłości - uczniowie w grupach projektują urządzenie, którego obecnie na świecie nie ma, ale uważają, że jest potrzebne. Rysują to urządzenie i opisują je: do czego służy, dla kogo jest stworzone, dlaczego uważają, że jest potrzebne.
Dary natury - podczas spaceru uczniowie zbierają różne przedmioty: patyki, kamienie, szyszki, pióra itp. Potem tworzą z nich pracę, układając swoje zbiory na kartce i dorysowując potrzebne elementy.
Tytuł - pokazujemy uczniom obraz lub zdjęcie, a uczniowie wymyślają pasujący do niego tytuł.
Muzyka - słuchamy wybranego utworu instrumentalnego, uczniowie starają się wyobrazić sobie, co przedstawia. Potem mogą to narysować lub o tym opowiedzieć, a starsi mogą stworzyć teledysk do utworu, np. tworząc animację poklatkową.
Nowe państwo - uczniowie tworzą nowe państwo, każda grupa odpowiada za inny element: mapa, język (kilka wyrażeń lub zasad gramatycznych), flaga, hymn państwowy, tradycje itp.
Rozwiązanie problemu - przedstawiamy uczniom problem (związany z jakimś miejscem lub problem występujący między ludźmi, problem konkretnej osoby bez podawania konkretnie, czyj to problem itp.), uczniowie w grupach dyskutują nad rozwiązaniami. Zaznaczamy, że mogą zaproponować wszystko, nawet takie pomysły, które są nierealne na daną chwilę, gdyż np. nie istnieją urządzenia potrzebne do realizacji pomysłu. Potem dyskutujemy, co jest potrzebne, aby to rozwiązanie wcielić w życie i w razie potrzeby projektujemy niezbędne przyrządy czy materiały.
Gotowanie - uczniowie wymyślają przepis na jakieś danie, np. pizzę lub kanapkę. Zastanawiają się, jakie składniki pasują do siebie, co lubią, a potem wykonują danie według przepisu.
Co by było gdyby... - nauczyciel rzuca intrygujące stwierdzenie, np. "Co by było gdyby nauczyciele byli motylami?" Uczniowie wymyślają odpowiedzi. Warto przygotować sobie wiele takich pytań, każde zapisane na osobnej karteczce, i w wolnej chwili losować je i omawiać z uczniami.
Więcej pomysłów w publikacji: